جرعه 35: انکار اراده زندگی

در این جرعه، مباحث مهم و شاید جنجال برانگیزی را مزه کرده‌ایم. از اینکه متفکران و فیلسوفان، چه نسبتی با باورهای ایمانی داشتند، از اینکه خودکشی در نگاه شوپنهاور چه جایگاهی دارد و چرا دانستن دیدگاه شوپنهاور نسبت به این موضوع می‌تواند حائز اهمیت باشد. همچنین چند سطر از مواضع او نسبت به رویکردهای عرفانی را به‌طور گذرا خوانده‌ایم.

پیاله سوم

منابع:
– در باب حکمت زندگی – صفحۀ ۳۸
– جهان و تأملات فیلسوف – صفحه ۱۰۷
– جهان همچون اراده و تصور – صفحه ۳۹۲

6 پاسخ
  1. هدی عابدی
    هدی عابدی می گوید:

    سلااام بسیار خوشحال شدم از دیدن و شنیدن اپیزود جدید
    آقا ما اگر غر می زنیم که چرا می و انسانک دیر ارایه میشه از سر دلتنگیه وگرنه طلب نداریم😅 دم شما هم گرم که اینقدر انرژی می گذارید و اینقدر خوب توضیح میدید

    پاسخ
  2. هدی عابدی
    هدی عابدی می گوید:

    اولین مواجهه من با شوپنهاور، کتاب یالوم بود…
    باورم نمیشه اینها از زبان اون آدم هست!
    خیلی جالب بود!!

    پاسخ
    • حسام ایپکچی
      حسام ایپکچی می گوید:

      جناب یالوم حتما از حیث داستان‌پردازی و جلب کردن توجه ما به بزرگانی چون نیچه و شوپنهاور و اسپینوزا؛ قدم بلندی برداشته. اما پنجره کوچکی است برای دیدن مناظر فلسفی.

      پاسخ
  3. فرزان مهر
    فرزان مهر می گوید:

    فهم این کتاب و تراوشات ذهنی نویسنده بدون داشتن راهنمایی چون جناب ایپکچی و امثال ایشان سخت تر خواهد بود حداقل برای من

    پاسخ
  4. مرتضی
    مرتضی می گوید:

    با سلام و تشکر از شما و تلاش خوبتان
    در صدر این قسمت نوشته ، دیدگاهتان را بنویسید ، تاملاتی دارم ولی گستردگی بحث و وسعت ندانسته ها مرا گفت به تشکری از شما برگزار کنم .
    ممنون

    پاسخ
  5. Hadushi
    Hadushi می گوید:

    سلام و احترام به صاحب سفره ی می آقا حسام
    من تو این جرعه تو مفهوم این اراده کل و این که ما اراده زندگی خود را نفی کنیم و تسلیم اون اراده کل بشیم رو گیر کردم!
    اراده کل که میگیم منظورمان خالقه؟! یا کلا هر چیزی که بیرون از جهان همچون تصور خودمونه؟! اگه دومیه چرا باید تسلیم اون بشیم که فضیلت زندگی رو درک کنیم؟!!
    نمی‌دونم تونستم خوب سوال کنم یا نه ولی دیگه بضاعتم همین بود 🙂

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.