موضوع جرعه چهل‌وهشتم از پادکست مِی، واقعاً جالب است! در توضیح صفحه ۵۱ از کتاب حکمت زندگی شوپنهاور به چند اشاره در مورد «امر جالب» و قابل‌توجه پرداختم. همچنین طرح دو واژه انسان «عادی» و «معمولی» بهانه شد برای تفکیک این دو عبارت از یکدیگر و تمایز «عادت» و «روتین».

 

متن جرعه چهل و هشتم

اپیزود چهل و هشتم یا جرعه چهل‌وهشتم از پادکست «می» موضوعش واقعاً جالب است. اینکه می‌گویم واقعاً جالب از باب تبلیغات نیست، بلکه موضوع این جرعه کلمه «جالب» است. می‌خواهم کمی تأمل کنم که چه چیزی جالب است و چه چیزی برای ما جلب توجه می‌کند. پرداختن به کلماتی که معمولاً در دسترس هستند و کمتر زمان برای واشکافی و تأمل در آن‌ها می‌گذاریم، می‌تواند خوشمزه و شگفت‌انگیز باشد. حالا اگر این چند ثانیه‌ای که خدمت‌تان در باب «جالب» گفتم، جالب بود، دقایق پیش رو را مهمان من باشید که با هم ذهنی‌تر بکنیم در پادکست می.

مِی می‌شنوید مجموعه جستارک‌هایی با طعم حکمت زندگی که جرعه‌جرعه مهمان من، حسام ایپکچی، هستید.
سلام بر شما هم‌پیاله‌های عزیز؛ برایتان آرزوی تندرستی، سلامتی و ذهن آباد دارم. می‌پردازم به کتاب «درباب حکمت زندگی». به رسم معمول، اول منبع و نشانی را می‌گویم. خدمت شما، در این جرعه صرفاً با همان کتاب اصلی‌مان، یعنی «درباب حکمت زندگی» کار داریم و از ابتدای صفحه ۵۱ آغاز می‌کنم کلام را. احتمالاً به همین صفحه هم بسنده می‌شود، ولی چه بسا قدمی هم به صفحات بعدی بگذاریم. برای طرح موضوع، چند سطر اول صفحه ۵۱ را می‌خوانم و بعد توضیحاتی را تقدیم می‌کنم. این‌گونه آغاز می‌شود: «توجه و علاقه انسان عادی و معمولی فقط در صورتی ممکن است شدیداً به چیزی جلب شود که اراده‌اش را تحریک کند، یعنی نفع شخصی در آن داشته باشد.»

قبل از اینکه به موضوع اصلی جرعه‌مان بپردازم، تذکری را عرض می‌کنم در مورد انسان عادی و معمولی.

دوس داری ادامه مطلب رو بخونی؟ روی کلید عضویت اون بالا کلیک کن و عضو شو! منتظرتیم!

جرعه چهل و هفتم پادکست می به شرحی در پی‌نویس صفحه پنجاه کتاب درباب حکمت زندگی از آرتور شوپنهاور اختصاص دارد و دقایق کوتاهی هم در نسبت اندیشه شوپنهاور و آرای داروین صحبت کرده‌ام. بنا دارم از این جرعه برای آشکاری بیشتر مباحث و امکان مشاهده اسلایدها و تصاویر کتاب، از ظرفیت یوتیوب استفاده کنم و به زودی گزیده تصویری مربوط به این جرعه در کانال یوتیوب به نشانی ذیل منتشر خواهد شد

https://youtube.com/@Ipakchi

 

 

متن جرعه چهل و هفتم

مفهوم طبیعت از نگاه شوپنهاور

کلمه «طبیعت» برای ما آشناست؛ از آن زیاد استفاده می‌کنیم و به راحتی معنایش را درک می‌کنیم. اما اگر قرار باشد از شوپنهاور بپرسیم که «طبیعت» یعنی چه، او چه پاسخی به ما خواهد داد؟ در این جرعه چهل‌وهفتم از پادکست، قصد دارم این سوال را از شوپنهاور بپرسم و در حد چند سطر کوتاه، پاسخ او را برای شما نقل کنم. اگر مشتاق شنیدن پاسخ هستید، دقایق پیش رو را مهمان من باشید.

تفکر چیست؟ هایدگر و پیچیدگی واژه‌ها

پادکست «می» مجموعه‌ای از جستارهایی با طعم حکمت زندگی است و در این جرعه نیز شما مهمان من، حسام ایپکچی، هستید. این جرعه را با طرح یک سوال آغاز می‌کنم؛ یک سوال بسیار ساده اما با پاسخی بسیار سخت. چرا این‌گونه است؟ چرا از توصیف اغراق‌آمیز استفاده می‌کنم و می‌گویم «بسیار سخت»؟ زیرا در ظاهر، سوال پیش‌پاافتاده‌ای است، اما وقتی در آن درنگ می‌کنیم، برای رسیدن به جواب، ناگزیر به تفکر می‌شویم.

بیشتر از این توضیح نمی‌دهم و سوال را مطرح می‌کنم: «به چه چیزی می‌گوییم تفکر؟» چرا این سوال سخت است؟ چون ما برای پاسخ به آن، نیازمند تفکریم. و اگر بخواهیم تفکر کنیم تا معنای تفکر را بفهمیم، به این معناست که ما می‌دانیم تفکر چیست، زیرا قصد داریم با استفاده از آن، مسأله‌ای را حل کنیم.

دوس داری ادامه مطلب رو بخونی؟ روی کلید عضویت اون بالا کلیک کن و عضو شو! منتظرتیم!